Jong en Wijs

Start Jong en Wijs in de Wijk (12-10-2015)

Op 2 oktober is het project ‘Jong en Wijs’ in de Wijk officieel van start gegaan. De leerlingen uit groep 8 van OBS de Horst gingen samen met bewoners van verzorgingstehuis Dunninghe een wandeling maken. Onder leiding van de Historische Vereniging de Wijk-Koekange werd de historie van de Wijk uitgelegd.

Jong en Wijs is een project waarin er door middel van sport en cultuur een verbinding tussen jong en oud wordt gecreëerd. Dit om eenzaamheid bij de bewoners van woonzorgcentra tegen te gaan en bepaalde normen en waarden aan te leren bij de jeugd.

Activiteiten

De maandelijkse activiteit die gerealiseerd gaat worden is een initiatief van de buurtwerker en sportfunctionaris. Samen worden er toepasselijke activiteiten bedacht en uitgevoerd. Er wordt ook gekeken waar de bewoners en leerlingen actief aan kunnen bijdragen aan de activiteiten.

Leerzame wandeling

Voorafgaand aan de wandeling was het noodzakelijk dat de leerlingen weten hoe ze een rolstoel moeten duwen. De week voorafgaand aan de wandeling is er in de gymles een rolstoel les gegeven. Hierdoor wisten de leerlingen precies hoe ze veilig door De Wijk konden lopen achter een rolstoel.

De stoet van 50 leerlingen, bewoners en begeleiding hebben een prachtige wandeling achter de rug waarin veel is geleerd. In de volgende ontmoeting wordt er samen met groep 7 geschaakt, gedamd en gekaart.