Subsidie voor nieuwe fietsbrug N48

Jubelstemming in De Wolden: 625.000 euro subsidie voor nieuwe fietsbrug N48. Gemeente De Wolden heeft het voor elkaar gekregen, er komt een subsidie voor de fietsbrug over de N48 bij Linde. Het Rijk betaalt 500.000 euro voor het project, de provincie Drenthe doet daar nog eens 125.000 euro bij. Daardoor kan het plan nu uitgevoerd worden.

Hoofdpijndossier

VVD Wethouder Hilda Mulder vroeg om 1,2 miljoen euro aan subsidie, voor verschillende projecten rondom fietspaden. De helft van dat bedrag is toegekend. Het Rijk was vooral gecharmeerd van het idee om een fietsbrug te plaatsen over de N48 bij Linde. "Dat was al jaren een hoofdpijndossier van mij en mijn voorganger. Dat gaat met zoveel geld gepaard, dat konden we echt onmogelijk in de begroting kwijt", zegt Mulder.

Het totale budget voor de fietsbrug komt dus op 625.000 euro. Mulder hoopt dat het genoeg is. "We zijn de totale kosten van de brug nog aan het berekenen en het project moet nog aanbesteed worden. Dat is dus nog niet duidelijk. We zitten nog volop in overleg."

Veiligheid

Het grootste argument om dat bedrag uit te geven is volgens Mulder de veiligheid. "De brug is met name belangrijk voor schoolgaande jeugd van de school in Dedemsvaart. Dat zijn jonge fietsers. Over het huidige viaduct gaat ook het gewone autoverkeer en het is smal. Een aparte fietsbrug is dan wel de ultieme oplossing."