De ambities van lijsttrekker VVD De Wolden Mirjam Pauwels

De gemeenteraadsverkiezingen komen er weer aan. Voor de VVD in gemeente De Wolden ben ik sinds 20 november j.l. officieel aangewezen als lijsttrekker. Voor mij is dit de tweede keer. Ook bij de vorige verkiezingen mocht ik de lijst aanvoeren. Als “zittend” wethouder heeft dat een extra dimensie. Na vier jaar intensief en constructief samenwerken met collega bestuurders zijn we nu weer elkaars concurrenten.

Ik kijk terug op een geslaagde periode in De Wolden: het collegeprogramma “Dichtbij, Vitaal en op eigen kracht” hebben we vrijwel volledig kunnen uitvoeren, met vooral aandacht voor “Initiatiefrijk De Wolden”. Een subsidieregeling van waaruit inwoners hun projecten kunnen financieren. In totaal 70 inwonersinitiatieven zijn uitgevoerd, van groot tot klein: het bekende glasvezelproject; herinrichting van de Dorpsstraat in Ruinerwold; dorpsommetjes; fietspaden; speeltuinen; sociale projecten enz. Ook over de resultaten in mijn eigen portefeuille ben ik zeer tevreden. In de afgelopen periode hebben we de nieuwe zorgtaken succesvol ingevoerd, zijn op de scholen Integrale Kindcentra ontstaan, zijn we uitgetreden uit Reestmond om de participatiewet als gemeente zelf te gaan uitvoeren; hebben we een geweldige Cultuurexplosie gehad met vele nieuwe culturele activiteiten. Zelfs bezuinigingen uit de voorgaande periode hebben zonder al te veel “pijn” hun beslag gekregen. Bovendien mocht ik ambassadeur zijn van “Meer muziek in de klas” en “Vrouwen kiezen”.

Maar we kunnen niet stil gaan zitten! Zeker niet als VVD. Nu het financieel weer wat ruimer is binnen het gemeentelijke budget bestaat het gevaar dat andere partijen weer aan hobbyisme gaan doen. Wij zijn de enige partij die daar kritisch op blijft: we geven liever geld terug aan de inwoners. Ook willen we blijvend aandacht voor initiatieven van onze inwoners en ondernemers. Minder regels en minder lasten en meer vertrouwen en meer loslaten. Vandaar dat onze slogan is: “Ondernemend De Wolden”. We gaan een geweldige campagne voeren en vragen alle leden daaraan in eigen kring ook hun steentje bij te dragen!! In een liberale gemeente als De Wolden willen we de VVD graag weer groter maken en zeker mee laten regeren in de volgende periode.