Innovatieve Agrariër

VVD fracties van De Wolden en Hoogeveen bezoeken innovatieve agrariër

De VVD-fractie van de Wolden en Hoogeveen hebben in het kader van een economische tour door de regio, een werkbezoek gebracht aan Agraservice Lindenhols uit Zuidwolde.

Akkerbouwer Geert Lindenhols is met zijn bedrijf vorig jaar uitgeroepen tot het meest duurzame initiatief van Drenthe. Het bedrijf teelt, oogst, droogt, en perst koolzaden tot brandstof voor tractors, maar maakt van restanten ook gemalen stro en eiwitbrokjes wat dient al veevoer. Ook zijn bijen van toegevoegde waarde bij het koolzaadproces. Ze bestuiven niet alleen planten wanneer ze bloeien maar zorgen ook voor zo’n tien tot twintig procent meer opbrengst uit koolzaad te halen en zorgen voor koolzaadhoning.

De beide VVD fracties waren samen met Wethouder Mirjam Pauwels van de Wolden onder de indruk hoe deze ondernemer duurzaam en economisch innoveerde. Het feit dat Lindenhols niet alleen koolzaad verwerkt tot olie, maar ook restproducten ontwikkeld maakt de ondernemer onderscheidend.  Met een buurman in pluimvee ontwikkelde hij een biologische bestrijdingsmiddel BCB (Bio Controle Bloedluis) waarbij bloedluis (vogelmijt) kan worden voorkomen en bestreden. Het middel bestaat voor tachtig procent uit koolzaadolie en twintig proces uit een geheim cocktailtje van natuurlijke kruiden.

Ook verwerkt Lindenhols bermgras tot meststoffen, pellets en kattenbakvulling. Hierbij wordt samengewerkt met onderwijs, onderzoekers en plaatselijke gemeenschap. Lindenhols loopt wel aan tegen strenge regelgeving / vergunningverlening op het gebied van milieu wetgeving. Zijn bedrijf heeft vaste contacten met de RUD en wordt (bijna) op het niveau van Attero (de grootste composteerde en vuilverwerker in de regio) gecontroleerd. In sommige gevallen is er sprake van pilotvorm of onderzoek, wenselijk is dat er versoepeling op regelgeving komt in het geval van innovatieve initiatieven.

Richting de fracties sprak Lindenhols zijn waardering uit over de begeleiding vanuit de Gemeente de Wolden, ook kon hij de fracties voldoende meegeven om lokaal en landelijk op te pakken. Voornamelijk loopt de koolzaadboer tegen administratieve rompslomp op voor de verkoop van koolzaalolie als brandstof. Er gaat gemakkelijk 50 cent aan accijnzen overheen, extra controles en administatie. Graag zou Lindenhols zien dat, biobrandstoffen ontwikkeld in Nederland, fiscaal aantrekkelijker worden gemaakt. Per slot van rekening wil Nederland verduurzamen en werkgelegenheid stimuleren, dan zou er volgens de ondernemer een fiscale stimulans moeten komen voor dergelijke initiatieven.

Mirjam Pauwels is naast wethouder ook VVD kandidaat voor de Tweede Kamer. Zij heeft aangegeven dit ook in Den Haag en binnen de partij onder de aandacht te brengen.