Leerlingen bezoek

100 leerlingen bezoeken het gemeentehuis(12-10-2015)

Vrijdagochtend 9 oktober 2015 bezochten ruim 100 enthousiaste kinderen uit groep 8 het gemeentehuis in Zuidwolde. De rondleiding is onderdeel van de voorbereiding op de Kindergemeenteraad die plaats zal vinden op donderdag 15 oktober 2015.

Burgemeester Roger de Groot ontving de leerlingen van De Dissel, De Wezeboom, De Rozebottel en de Prins Johan Frisoschool op zijn werkkamer. Roger de Groot vertelde over zijn functie als voorzitter van de raad. Ook hebben de kinderen meer informatie gekregen over de taken waar hij als burgemeester verantwoordelijk voor is.

Daarnaast hebben de leerlingen een kijkje genomen in de raadszaal. Raadsgriffier Josee Gehrke legde uit wie waar zit in de raadzaal en hoe een raadsvergadering verloopt. Ook mochten de kinderen even zitten op een raadszetel, spreken in de microfoon, en ervaren hoe het is om in beeld te komen!

Donderdag 15 oktober 2015 vindt de Kindergemeenteraad plaats. De scholen hebben voorstellen geschreven en deze worden verdedigd tijdens de vergadering. Het beste voorstel wint en wordt uitgevoerd. Hiervoor is € 750 beschikbaar gesteld door de gemeente.

Het bezoek aan het gemeentehuis sluit aan bij de lessen uit het handboek “Lokale politiek in De Wolden”, die de kinderen de afgelopen weken op school hebben gehad. Ook hebben zij van een raadslid in de klas een presentatie over democratie gehad.