Toename aantal inwoners

Meer mensen komen in De Wolden wonen (07-01-2016)

Ook het afgelopen jaar nam het aantal mensen dat in De Wolden woont toe.

Burgemeester Roger de Groot: “Een geweldige opsteker voor De Wolden en een compliment aan alle inwoners, ondernemers en organisaties met wie wij ons samen inzetten voor het prettige leefklimaat in onze gemeente. Meer dan duizend mensen kozen er vorig jaar voor om zich in De Wolden te vestigen. Dat is bijzonder voor een plattelandsgemeente in Nederland.”

Bijzondere plattelandsgemeente

Het afwisselende landschap, voldoende voorzieningen en de goede verbindingen met de rest van Nederland, bijvoorbeeld via de snelwegen de A28 en de A32, maken De Wolden een aantrekkelijke gemeente om te wonen. Burgemeester Roger de Groot:”En dat niet alleen, steeds meer Woldenaren zetten zich in voor een het prettige leefklimaat in onze gemeente. Neem bijvoorbeeld de herinrichting van Dijkhuizen in Ruinerwold of de aanleg van glasvezel in de gemeente. Inwoners die initiatief nemen om hun eigen leefomgeving te verbeteren. Daar ben ik ontzettend trots op! Als gemeentebestuur ondersteunen we bewonersinitiatieven graag. De verschillende bouwplannen in onze gemeente, bijvoorbeeld in de Wijk of Ruinerwold, geven ook het komende jaar eventuele nieuwkomers de ruimte om te komen genieten van onze prachtige gemeente.”

De cijfers

Op 1 januari 2016 telde de gemeente De Wolden 23.732 inwoners. Daarmee is het aantal inwoners van De Wolden in 2015 met 117 personen toegenomen. Ook in 2014 was er sprake van een toename, namelijk met 48 personen.

In 2015 zijn 183 (2014: 179) kinderen geboren en hebben 1.025 (2014: 975) personen zich gevestigd in De Wolden. Vorig jaar overleden 217 (2014: 220) personen en 874 (2014: 886) vertrokken naar een andere woonplaats.